Brian Jainullah: "Korting? Natuurlijk. Ook mijn klanten hebben het zwaar gehad."

Brian Jainullah: "Korting? Natuurlijk. Ook mijn klanten hebben het zwaar gehad."

De lockdown raakte alle winkels en horeca op Schiphol hard, maar er verschijnt gelukkig weer licht aan de tunnel. Dat horen we van drie ondernemers die terugblikken op de afgelopen periode. En hoe zien ze de toekomst? We vragen het aan Brian (En Vogue), Esther (UP TO DO GOOD) en Shady (Suitsupply). 

De kapsalon En Vogue van Brian Jainullah is zijn lust en zijn leven en 2020 beloofde een mooi jaar te worden. Tot de coronacrisis uitbrak. ‘De eerste week van maart draaiden we een goede omzet. De week erna kwam er op maandag bijna geen klanten meer langs. Toen was het voor mij duidelijk: we gaan weer een crisis in.’ Hij had de economische recessie in 2008 meegemaakt én overleefd. ‘Ik liep door Schiphol Plaza en het was megarustig. Een plek waar het altijd druk is, was nu leeg. Bijna niet te bevatten.’ 

Winkel sluiten 

De winkel bleef zo lang mogelijk open, totdat ook de kappersbranche ANKO aangaf dat zijn winkel moest sluiten. Brian kwam thuis te zitten en wist even niet meer wat hij moest doen. ‘Mijn vriendin heeft me geholpen met de regelingen voor overheidsfinanciering. Daarnaast was ik druk bezig met het onderhouden van de contacten met mijn klanten via e-mail, en social media. Ik vond het belangrijk om de klanten te laten weten wat er gebeurde en wat ik voor richtlijnen zou hanteren mocht ik weer opengaan. De ANKO gaf ook het advies om een coronatoeslag te gaan berekenen, maar ik heb dat niet opgevolgd. Ik geef mijn klanten nog steeds de korting van voor de coronacrisis, omdat ook zij het zwaar hebben gehad.” 

Intussen hield hij nauw contact met zijn medewerkers en wachtte op het goede bericht dat hij weer aan de slag mocht. Op 11 mei was het zover. ‘Ik was superblij dat ik weer naar Schiphol mocht. In de winkel had ik schermen geplaatst, desinfectering en mondkapjes geregeld. We hadden meteen een volle agenda van klanten die hadden gereserveerd. De eerste weken liep het goed, daarna werd het een beetje minder. Nu is het afwachten dat de mensen weer naar kantoor komen en ook de passagiers terugkomen. 

Het viel hem op hoe blij mensen waren dat ze weer naar de kapper mochten. Het nut en de noodzaak van de kapper werd door de coronacrisis versterkt, weet Brian. ‘Mensen zeggen wel eens, een bezoek aan de kapper en schoonheidsspecialiste is een luxe, maar ik vind van niet. Het is belangrijk dat je er - zeker in de zakelijke wereld - van top tot teen goed uitziet. Je moet netjes en verzorgd naar je werk gaan. Knippen hoort bij het leven.’

Annick Oosterlee

Community Manager
Schiphol Real Estate
Bekijk profiel

0 reacties