Rust en huiselijkheid bij kinderdagverblijf CompaNanny

Rust en huiselijkheid bij kinderdagverblijf CompaNanny

Een glijbaan, een speelhuisje en een zandbak, het zijn niet de eerste zaken waar je aan denkt bij de binnentuin van een kantoorgebouw op Schiphol-Centrum. Toch is dit de gemoedelijke aanblik wanneer je door de gangen loopt in toren A van The Base en de tuin inkijkt.

‘Ouders zijn vaak verbaasd’, zegt Deborah, vestigingsmanager van kinderdagverblijf CompaNanny. ‘Het vele groen, de grootte van de tuin en de rust en huiselijkheid dat het verblijf zowel buiten als binnen uitstraalt, is voor veel collega’s op Schiphol de reden om hun kinderen door ons te laten opvangen’, legt ze uit. Ze vervolgt: ‘Ouders drinken graag een kopje koffie wanneer ze hun kinderen net hebben weggebracht of komen ophalen. Voor veel van hen is dit een rustpunt in hun drukke bestaan, letterlijk tussen werk en privé.’

Weerbaarheid vergroten

De missie en werkwijze van CompaNanny zijn hetzelfde op de 23 vestigingen in Nederland. De ontwikkeling van het kind staat centraal. De Nannies laten kinderen van jongs af aan zoveel mogelijk hun eigen keuzes maken. Daardoor krijgen ze meer zelfvertrouwen. Ook leren kinderen omgaan met teleurstelling en het uiten van hun emoties. Op die manier vergroot CompaNanny hun weerbaarheid, waardoor ze later steviger in hun schoenen staan. Deborah: ‘Die eerste jaren zijn zó belangrijk voor de ontwikkeling van het kind, wij willen niet alleen aan opvang doen, maar juist aan die ontwikkeling bijdragen. Kinderen zijn de toekomst van morgen. Alles wat wij ze meegeven, nemen zij mee voor de rest van hun leven. Dat mogen we niet onderschatten!’

Coach

CompaNanny werkt alleen met medewerkers die een pedagogische opleiding hebben gedaan en heeft zelfs een eigen traject om hen te blijven opleiden. ‘Er is een pedagogisch coach die bijdraagt aan de kwaliteit van het werk van de Nannies, zij kunnen altijd bij deze collega terecht, net als de ouders natuurlijk. Dit kan gaan over slaapgedrag, maar ook over stress verhogende factoren zoals een verhuizing’, zegt Deborah. Ze benadrukt nogmaals dat rust en regelmaat belangrijk is en wijst op het subtiele kleurgebruik in de gangen en op de ‘groepen’. Er hangen geen drukke kindertekeningen en ook over het materiaalgebruik van al het speelgoed en de speeltoestellen is goed nagedacht.

Ruime openingstijden

Ze werkte eerst zeven jaar op twee Amsterdamse filialen en is sinds januari 2019 vestigingsmanager op het kinderdagverblijf op Schiphol-Centrum. Deborah: ‘Behalve van kantoorpersoneel zijn er veel kinderen van ouders die in wisseldiensten werken, van beveiligingsmedewerkers tot luchtvaartpersoneel. We zijn dan ook van 06.30 uur tot 20.00 uur open.’

Ontbijtsessies

Omdat Deborah nog niet zo lang op Schiphol werkt en de omgeving wilde leren kennen, meldde ze zich aan bij Spot Schiphol Community. ‘Ik vind het leuk om andere activiteiten te ondernemen, mensen te leren kennen van verschillende bedrijven en natuurlijk CompaNanny onder de aandacht te brengen.’

Ze heeft interesse in de sportactiviteiten en wil de foodtruck line-up gaan bezoeken. Over eten en mensen leren kennen gesproken: CompaNanny gaat ontbijtsessies organiseren voor geïnteresseerde Schipholmedewerkers. ‘Vertellen en laten zien waar wij voor staan met onze ontwikkeling voor kinderen en de opvang’, aldus Deborah, ‘ik ben gewoon heel blij dat ik hier werk en wil graag part of the community zijn.’

Annick Oosterlee

Community Manager
Schiphol Real Estate
Bekijk profiel

0 reacties