Binnen tien seconden ben je weer Foodsy

Binnen tien seconden ben je weer Foodsy

Nooit meer in de wachtrij voor je koffie of lekkere broodje? Met de app van Foodsy kun je op Schiphol je eten en drinken bestellen en het daarna afhalen bij een pick-up point. Met de garantie dat je binnen tien seconden weer Foodsy bent!

De beste ideeën ontstaan uit frustratie. Dat gold ook voor Sam Eerdmans, oprichter van Foodsy, die tijdens zijn studie met de trein tussen Utrecht en Leiden pendelde. ‘Als ik op het station aankwam, stond er vaak een rij voor de broodjeszaak. Je wilt je volgende trein halen, dus kon ik niet iets te eten halen. Dat was best frustrerend.”

En zo kwam Sam al tijdens zijn studie aan de Hogeschool Leiden op het idee van Foodsy: de reiziger plaatst en betaalt via de app z’n bestelling. Bij elke winkel die meedoet is er een pick-up point waar de bestelling klaarstaat. Met de garantie dat de klant nooit langer dan tien seconden hoeft te wachten.

Schiphol Plaza

Foodsy startte op de treinstations, maar vanaf oktober loopt er een proef op Schiphol Plaza. Negen winkelformules werken eraan mee. Sam vindt Schiphol een perfecte locatie. ‘Het is een plek met een internationaal publiek, verschillende doelgroepen en prachtige merken. Naast klanten die op reis gaan bedienen we de mensen die er werken. En het is ook een treinstation.’ De proef duurt zes maanden. ‘Als je binnen tien seconden je bestelling kunt ophalen, vergt dat een uitgebreide testperiode. Zo moet de logistiek optimaal zijn, ook tijdens de ochtend- en avondspits.’

Gat in de markt

Er is veel onderzoek naar dit concept gedaan en daaruit bleek dat het een gat in de markt is. Bijna een kwart van de reizigers wil graag eten of drinken op een station of luchthaven. Maar ze doen het niet omdat ze haast hebben of niet in de wachtrij willen staan. Dat is wat Foodsy oplost. ‘Het onderzoek gaf aan dat ze het wel zouden bestellen als het product klaarstaat.’

Daarnaast bleek uit onderzoek dat mensen het niet fijn vinden om de rijen over te slaan. Skip de line klinkt leuk, maar mensen voelen zich vaak bezwaard. ‘Dat was voor ons een punt van aandacht. Daarom introduceerden we een aparte pick-up plek, zodat de klant niet het gevoel heeft dat het ten koste gaat van andere klanten die in de rij staan te wachten.’

Trends

Volgens Sam is er bij reizigers behoefte aan Foodsy. ‘We verwachten de komende jaren flink te groeien’, voorspelt Sam. ‘Het aantal vliegvakanties stijgt en mensen gaan steeds vaker met de trein: ProRail verwacht dat er 45 procent meer treinreizigers in 2030 zijn.’

Hij voorspelt dat er op Schiphol uiteindelijk één app zal komen die alle reizigers bedient. ‘Die app werkt dan zowel voor als achter de douane en is gekoppeld is aan alle digitale producten, zoals de boardingpass. Want mensen willen het liefst digitaal reizen en bestellen. Ik hoop dat Foodsy daar op Schiphol een rol in kan spelen.’

Korting op Foodsy!

Medewerkers van alle bedrijven op Schiphol krijgen korting op een bestelling met Foodsy. Hiervoor dien je een account aan te maken met je werk e-mailadres (de app checkt of jouw e-mailextensie voorkomt in een lijst van op Schiphol-gevestigde bedrijven). Hierna moet je bij de registratiecode AMSKORTING invullen en dan krijg je per bestelling 20 procent korting bij de deelnemende winkels.

Berend Koudijs

Community Employee
Schiphol Real Estate
Bekijk profiel

0 reacties