Alarmcentralist Gian Battista Marci: "Ik kan echt iets voor mensen betekenen"

Alarmcentralist Gian Battista Marci: "Ik kan echt iets voor mensen betekenen"

Van een flauwvallende passagier tot een probleem met een binnenkomend vliegtuig: als alarmcentralist op Schiphol houdt Gian Battista Marci altijd het hoofd koel. “Het gaat vaak om die paar belangrijke seconden waarin je je werk moet doen.” 

Wat houdt het werk van een alarmcentralist in?

“Ik stuur de hulpdiensten aan, zoals de ambulance en brandweer. Daarnaast moeten we vakbekwaam blijven, zoals op het gebied van de BHV. Het is heel afwisselend werk en ik kan echt iets voor mensen betekenen. Elk telefoontje dat we binnenkrijgen, daar moet je iets mee. Er is ergens een gaslucht of er ligt onbeheerde bagage. Je kan het niet uitstellen, want de mensen die je bellen, hebben je hulp nodig. Je moet ook over een grote gebiedskennis beschikken en elk plekje op Schiphol kennen om de hulpdiensten aan te sturen.”

Hoe kom je aan al die kennis?

“Als alarmcentralist krijg je een zware opleiding van vier tot zes maanden. Je leert alle systemen kennen waar we mee werken om de hulpdiensten aan te sturen. Je gaat een dagje mee met de brandweer en ambulance en op bezoek bij de meldkamer Noord-Holland in Haarlem. We rijden en lopen nu ook nog regelmatig rondjes op Schiphol. De luchthaven verandert continu en elke dag wordt er wel ergens een muur neergezet of weggehaald.”

 Wat voor telefoontjes krijg je zoal binnen en wat doe je dan?

“Er kan bijvoorbeeld een passagier flauwvallen. We vragen dan een aantal basisvragen zoals of de passagier nog wakker is. Op basis daarvan kunnen we beoordelen of er een ambulance nodig is. Je hebt ook mensen die direct beginnen te vertellen zonder dat we een vraag hebben gesteld. We proberen ze dan gerust te stellen en toch weer de basisvragen te stellen, zodat we snel kunnen handelen. Elke dag komen er wel brandmeldingen binnen. Vaak zijn het kleine incidenten, zoals werkzaamheden met een elektrische schakelkast waarbij rookvorming vrijkomt. Een ‘vliegtuigenalarm’ komt ook bij ons binnen via de ‘rode hoorn’. Dat is een aparte telefoonlijn waar ernstige meldingen binnenkomen met vliegtuigen die bijvoorbeeld terugkomen met een probleem.”

Krijg je ook aparte of gekke meldingen binnen?

“De meldingen waar je niks mee kunt maar wel iets mee moet, zijn de verwarde personen. Er lopen daarvan een aantal op Schiphol rond en andere mensen bellen ons daarover. We schakelen dan het pastoraat of Social Works in. Vaak zijn ze bekend bij de Marachaussee. Wij stemmen de hulp af met de verschillende partijen.”

Wat vind je het leuke van je werk?

“Iedere dag is anders. Heel cliché, maar je weet nooit wat je verwachten kunt. Je stelt dezelfde vragen, maar er wordt vaak anders op gereageerd. Daarnaast zit ik een leuk team, we leren veel van elkaar en hebben een band. Die moet er ook zijn omdat je vaak in korte tijd van 0 naar 100 moet en dat gaat niet zonder stress. Het gaat vaak om die paar belangrijke seconden waarin je je werk moet doen. Als er een calamiteit is geweest, evalueren we het met elkaar en vangen we elkaar op.”

Je zit bij de community van Spot?

“Ik heb me aangemeld toen ik nog planner was voor KLM. Mijn eerste kerstontbijt met de community vond ik superleuk. Je ziet allemaal mensen die bij andere bedrijven werken. Zo blijft je niet aan je eigen bedrijf ‘hangen’, maar merkt dat het aantal bedrijven op Schiphol heel afwisselend en veelzijdig is.”

Wat wil je verder nog kwijt?

“Veel bedrijven op Schiphol bellen bij een calamiteit met 112 in plaats van ons nummer 020-6012222. Daarbij wordt tijdsverlies geleden, want meestal komen de 112-meldingen voor Schiphol toch weer bij ons terecht. Ik heb een vragenlijst opgesteld die we naar alle medewerkers sturen om de alarmcentrale meer bekendheid te geven. Daarnaast zijn er vragen over onze servicegerichtheid, met als doel om ons werk te verbeteren.”

Link naar de vragenlijst: https://forms.office.com/r/ry2MKXFTw6

Centraal nummer:

  • 020-6012222 - voor calamiteiten.
  • 020-6012422 - als er geen spoed is, maar wel specialistische kennis nodig is vanuit Schiphol.

Profiel

Wie: Gian Battista Marci (32)
Wat: alarmcentralist, Day2Day Operations Schiphol.
Alarmcentrale: gevestigd in Terminal 3 met 18 medewerkers.
Hoe lang op Schiphol werkzaam: 4 jaar, waarvan 2 jaar bij de alarmcentrale en 2 jaar bij Randstad. “En ik ga hier op Schiphol voorlopig nog niet weg”, glimlacht Gian.
Aantal telefoontjes binnen per dienst: 5 tot 10 alarmmeldingen.
Trots op: dat Schiphol een eigen alarmcentrale heeft, met alle expertise en kennis die voorhanden is. Gian: “We zijn er voor heel Schiphol, iets waar we trots op mogen zijn.”

Annick Oosterlee

Community Manager
Schiphol Real Estate
Bekijk profiel

0 reacties