Je bent jong en je wilt wat

Je bent jong en je wilt wat

Als werkgever merk je het misschien al: door de coronacrisis en de daaropvolgende krapte op de arbeidsmarkt, is het moeilijker geworden om jong talent aan te trekken. Van millenials tot generatie Y: wie geboren is tussen 1985 en 2000 heeft met dat overschot aan vacatures een luxepositie. Logisch dus dat jij juist nú wilt weten hoe je deze leergierige en flexibele groep het beste binnenhaalt. Wat zoeken ze in hun toekomstige baan, hoe speel jij daarop in en hoe hou je ze aan boord? We verzamelden vijf tips om deze jongeren te boeien, binden en behouden.

Check het bij een junior
Je wervingscampagne begint heel dichtbij: gewoon op de werkvloer! Want waarom koos dat jonge talent dat je al in dienst hébt eigenlijk voor jouw bedrijf? Wat doe je goed en welke voordelen bied je? Handige informatie, want zo krijg je meteen een beeld van wat je jonge doelgroep hoopt te vinden in een baan.

Laat ze leren
Wat jongeren zoeken, zit ‘m vooral in de inhoud van het werk. Persoonlijke ontwikkeling en nieuwe dingen leren staan hoog op hun verlanglijstje. Daarom heb jij een streepje voor als je trainingen en opleidingen aanbiedt. De meeste jongeren hebben namelijk een brede studie achter de rug en zijn nog zoekende in wat ze écht willen. Help ze vooruit met ontwikkelingsmogelijkheden die passen bij hun interesses en kwaliteiten. Zo wek je hun interesse met een mooi carrièreperspectief.

Jongeren richten zich niet alleen op persoonlijke groei, maar ook op die van de wereld. 

Maak het groen
Over ontwikkeling gesproken: jongeren richten zich niet alleen op persoonlijke groei, maar ook op die van de wereld. Niet voor niets trekt een organisatie waar ze een bijdrage aan de maatschappij kunnen leveren meteen hun aandacht. Heb jij met je bedrijf een hart voor duurzaamheid? Pluspunten. Jouw jonge doelgroep is begaan met het milieu en zoekt dit ook in een werkgever.

Als het aan hen ligt, is de traditionele werkweek verleden tijd. 

Maak het flexibel en sociaal
Jongeren zijn corona liever kwijt dan rijk, maar klaar met thuiswerken zijn ze niet! Als het aan hen ligt, is de traditionele werkweek verleden tijd. Het overgrote deel wil niet meer fulltime naar kantoor, maar hoeft ook niet steeds thuis te werken. De perfecte middenweg: bied een hybride werkmodel aan. Zo behouden je jonge talenten de vrijheid waar ze nu gewend aan zijn. 

Even wennen misschien, want jij ziet je werknemers vast het liefst op kantoor. Niet zo’n goed plan is om deze jongeren regels op te leggen over wanneer en hoe vaak ze er moeten zijn. Wat je wél kunt doen, is van je kantoor een soort social hub maken. Jouw doelgroep komt namelijk vooral naar werk voor het sociale aspect: nieuwe mensen leren kennen, hun netwerk verbreden en van anderen leren.

En hoewel oudere generaties hybride werken ook heel fijn vinden, zien jongeren er misschien nog wel een éxtra voordeel in. Na je studie nog een grote reis maken, is voor veel twintigers de droom. Ideaal voor deze avonturiers dus om met hun laptop in het vliegtuig te stappen en vanuit het buitenland te werken. 

De rol van Schiphol
Ook niet onbelangrijk: de werkomgeving. SPOT biedt jouw (jonge) talenten mooie kansen om te bewegen én om nieuwe mensen te leren kennen. Praat ze dus vooral bij over onze wekelijkse bootcamp en over de GINius op Schiphol, die we elke derde donderdag van de maand organiseren. Zelf een groep bij elkaar brengen? Ook daar is ruimte voor bij SPOT. Door samen te komen, wisselen jouw junioren straks mooie ideeën uit over hun toekomstige loopbaan.

Evelien Janson

Community Manager
SPOT Schiphol
View profile

0 comments