Blauw Helpt! wil graag iets terugdoen

Blauw Helpt! wil graag iets terugdoen

Toen in maart duidelijk werd dat er drastisch minder zou worden gevlogen, startten zes KLM-collega’s Blauw Helpt!, een initiatief om hulp te geven aan mensen die het in deze coronacrisis hard nodig hebben. Al 1500 KLM’ers stellen hun diensten beschikbaar.

Barbara van Schie, eerste officier op de Airbus A330, twijfelde geen moment toen ze de oproep op Facebook zag. ‘Een collega vroeg of we als KLM iets konden betekenen voor de maatschappij in deze moeilijke tijden. Ik vond het meteen een goed idee, zeker met in achterhoofd dat KLM ook bij de overheid heeft aangeklopt voor ondersteuning. Wij wilden daar graag iets voor terugdoen.’ De reacties op Facebook stroomden binnen. Barbara: ‘Mijn collega heeft gedacht: ik vraag de mensen die als eerste hebben gereageerd om zitting te nemen in de organisatie. En zo zijn we als team gestart met vijf piloten en een purser.’ Al snel was de website in de lucht, waar je je kon aanmelden als vrijwilliger. ‘Je moet wel KLM’er zijn. Grappig was dat ook ex-KLM’ers zich aanmeldden. En gepensioneerden zeiden, ik wil ook meedoen. Dat hebben we natuurlijk mogelijk gemaakt.’

Operatie traktatie

Sindsdien worden Barbara en haar collega’s dagelijks gemaild en gebeld met hulpvragen. Het zijn vaak kleine verzoeken, zoals “kunt u de hond uitlaten” of “kunt u wandelen met mijn man die in een rolstoel zit”. Maar er zijn ook grotere projecten, zoals Operatie traktatie. ‘Er zijn zesduizend gift bags door KLM ter beschikking gesteld, die door KLM Catering Services zijn gevuld met chips, cola en paaseitjes. Zij maakten door de crisis bijna geen maaltijden meer voor aan boord en de producten bereikten hun uiterste houdbaarheidsdatum. Een andere collega gaf aan dat hij een vrachtwagen kon regelen om de traktaties bij hulpdiensten te bezorgen. Om acht uur in de ochtend zijn we gestart op Schiphol, hebben de kratten met traktaties gevuld en rondgebracht bij ambulance, brandweer en politie in de omliggende steden. Natuurlijk gingen we even bij de hulpdiensten op Schiphol langs, zoals de ambulance en KMar.’

Er zijn ook acties met scholieren. Zo hebben enkele cockpit collega’s een programma opgezet met kansarme jongeren die thuis weinig stimulans krijgen. ‘Ze bellen ze drie keer per week een half uurtje en vragen hoe het met ze gaat. Ze helpen ze met huiswerk of met het overhoren van woordjes. Zo proberen we ze te stimuleren om thuis aan het werk te blijven. Wij zijn getraind om met mensen om te gaan, zodat we breed ingezet kunnen worden. En dat waarderen de hulpinstanties zeer, waarmee we samenwerken.’

Kaartje sturen

Zelf coördineert Barbara en het team van Blauw Helpt! vooral de projecten. ‘Ik ben er elke dag wel mee bezig, want dagelijks komen er hulpvragen binnen. Vandaag waren het er nog tien.’ Kaartjes sturen kan ook. Een cabine-collega ontwerpt hele mooie kaartjes, als hart onder de riem of als opkikkertje, zo van: hou vol. ‘Op de website kun je een aanvraag doen en dan regelen wij een kaartje met een handgeschreven boodschap erop.’

1500 KLM’ers

Inmiddels doen al 1500 KLM’ers mee, zowel cockpit- als cabine- en grondpersoneel. ‘Ik doe dan ook een oproep dat er absoluut nog meer hulpvragen morgen worden gesteld, uiteraard wel met een maatschappelijke ondersteuning als grondslag. En het kan ook op Schiphol, onze thuisbasis. Als mensen hand- en spandiensten kunnen gebruiken volgens de RIVM richtlijnen, dan zijn we beschikbaar.’

Barbara en haar collega’s krijgen veel mooie reacties voor hun initiatief. In haar omgeving, maar ook via de website en social media. ‘Dat voelt goed. Ondanks dat je weinig voor je eigen bedrijf kunt doen, kunnen we wel anderen helpen. Intussen is KLM heel druk om weer uit deze moeilijke tijden te komen, zodat wij weer aan het werk kunnen. Dat is onze insteek, als KLM ons morgen nodig heeft, staan we klaar. Maar het is fijn om nu op deze manier nuttig te zijn.’

Website: www.blauwhelpt.nl 

Annick Oosterlee

Community Manager
Schiphol Real Estate
View profile

0 comments